Labyrint revue č. 31-32 / Téma: Umění zapomínat

Nejnovější dvojčíslo Labyrint revue je věnováno tématu zapomínání a jeho roli v současné společnosti a kultuře. Zapomínání je zde prostřednictvím původní i překladové beletrie, esejů, teoretických textů, rozhovorů a současného výtvarného umění reflektováno ve své paradoxní a kontroverzní ambivalenci. Koneckonců jedno je jisté, nelze projít životem, aniž bychom alespoň čas od času nestiskli pomyslnou klávesu delete, záleží však pouze na nás, k jakému účelu. Pokud cílem klasické řecké filosofie bylo zvládnutí umění žít, mohli bychom dodat, že k dobrému a naplněnému životu v hypermoderní informační společnosti je třeba si také osvojit alespoň do nějaké míry nesnadné, ale životně nezbytné umění zapomínat?

Nové dvojčíslo pro celý rok 2013 na téma Umění zapomínat. 

Současná světová literatura, ukázky z překladů, povídky, eseje, rozhovory, texty českých a slovenských autorů, barevná příloha moderního výtvarného umění. 

264 stran, velký formát, 195 Kč

EAN 9771210688319

O významu zapomínání v široké perspektivě národních států i v intimní rovině našich vztahů a rodin ve své úvodní eseji uvažuje Jan Lukavec. Na stejnou Borgesovu povídku (Funes, muž se zázračnou pamětí) si nezávisle na sobě „vzpomněli“ autoři obou následujících textů – Petr Fantys a Michal Janata –, aby na jejím základě rozvíjeli úvahu o roli zapomnění v našem myšlení a o etice paměti a jeho významu pro každé (nejen literární) vyprávění. Skepticky provokativní pohled na tradičně bezproblémově chápaný vztah paměti a minulosti nabízí text Martina Pokorného. Naopak polemiku proti zapomínání a obranu paměti jako kulturotvorné hodnoty představují eseje básníků Kamila Boušky a Jana Suka.

Sekci překladových teoretických příspěvků otevírá dnes už „klasický“ text z oblasti memory studies od Paula Connertona, jednoho z otců tohoto nového a dnes expandujícího oboru, který se snaží mapovat vše, co tradiční akademická historiografie dosud opomíjela a ponechávala v zapomnění. Do stejné oblasti spadá i text další z průkopnic oboru, Marianne Hirschové, jenž se zabývá vztahem mezigeneračně předávané osvojené paměti a holocaustu. Různými strategiemi potlačování nevhodných vzpomínek především v souvislosti s moderními německými dějinami se věnuje ve své stati Aleida Assmannová. Rovněž o německých dějinách a kultuře, Wagnerovi, ale i o paradoxním vztahu památníků a zapomnění píše Andreas Huyssen. Ve svých esejích se dále tématem zapomínání ve vztahu k tradiční domorodé kultuře i ve vztahu ke konkrétnímu lidskému životu věnují antropolog Marc Augé a psycholog Douwe Draaisma, který zde vyvrací obecně sdílenou představu, že dlouhý život znamená automaticky dobrý život. Rostoucí množství digitálně shromažďovaných dat a jejich dlouhá kompromitující životnost znepokojuje zastánce práva na digitální „zapomnění“ 

a generální delete, Viktora Mayer-Schönbergera. Odlehčenou tečku za seriózními teoretickými statěmi pak představují dva texty na hranici eseje a hravého fejetonu z pera Eleny Sorokiny a Umberta Eca, stejně jako autobiograficky laděné eseje Dubravky Ugrešićové a Orhana Pamuka.

Na témata dějinných traumat 20. století navazují také překlady světové beletrie, v prvé řadě s ukázkou z maďarsky psaného románu slovenského autora Pétera Hunčíka, která zachycuje zkušenost totální letecké války z pohledu maďarských vojáků. Druhé světové válce, tentokrát nikoliv z pohledu válčících mužů, ale žen, žijících těžký život ve válečném zázemí, je věnována rusky psaná ukázka Rady Billerové. A do třetice se historickému traumatu, jež nese název gulag, věnuje reportáž z Kolymy polského novináře a spisovatele Jacka Hugo-Badera. Téma zapomínání v psychologické rovině citlivě reflektují prozaické texty Arno Geigera a Krisztiny Tóthové. O lidech zapomenutých na okraji společensky nebo geograficky pak píší (v německém exilu žijící) Číňan Liao I-wu, Haiťan Lyonel Trouillot a Rus Andrej Levkin. A pro změnu mytologickým rozměrem zapomnění jako gnostické anamnesis se zabývají prozaické texty Mircey Eliada a Paulse Bankovskise.

Česko-slovenskou tvorbu v novém vydání revue Labyrint reprezentuje šestice autorů, z nichž polovina patří k nadějným mladým začínajícím prozaikům (Vratislav Kadlec, Mira Pjontek, Peter Balko), zatímco druhá trojice prezentuje už autory zralé a částečně etablované (Jaromír Štětina, Dora Čechova, Svetlana Žuchová). A samozřejmě ani v tomto čísle nechybějí rozsáhlé původní rozhovory, tentokrát s Radkou Denemarkovou, Martinem C. Putnou a s ukrajinskou spisovatelkou a esejistkou Oksanou Zabužko.

Současnému výtvarnému umění se vedle obrazových příloh věnují rozhovory s Janem Nálevkou a Filipem Cenkem, doplněné profily mladých zahraničních výtvarníků (Wade Guyton, Carol Bove, Ryan Gander a Joachim Koester) a eseji Františka Lesáka a Jany Beránkové, které se zabývají souvislostmi zapomínání a (výtvarné) tvorby a rolí zapomnění v současné urbánní architektuře. Barevnou přílohu k výstavě dOCUMENTA (13) uvozuje esej její hlavní kurátorky Carolyny Christov-Bakargievové.

Na neúnavného čtenáře, který se pročte až do samotného závěru letošního čísla, čeká studie reprezentací obrazů minulosti v současném českém filmu a literatuře od Kamila Činátla, spolu s portréty výrazného autorského filmaře Christophera Nolana a „zuřivého“ komiksového reportéra Joea Sacca. Skutečnou vizuální tečku pak představuje původní komiks slovenského autora Daniela Majlinga, který můžeme číst mimo jiné jako středoevropsky ironickou variaci na slavný seriál Přátelé, se sympaticky sociopatickým intelektuálem Rudem v hlavní roli.

195 Kč , ISBN: 9771210688319

Koupit

Autor: kol.

V edici: Labyrint revue

Legenda:

  • vyšlo - k dostání
  • vyšlo - rozebráno
  • plánovaný titul

Také vyšlo

Autor Název Rok Dostupnost
kol. Africká čítanka 2003
kol. Almanach Labyrint 2009 2009
kol. Almanach Labyrint 2011 2011
kol. ALMANACH LABYRINT 2012 2012
kol. Britská čítanka / anglicko-české vydání 2008
kol. BRUTTO 2 / brutálně jemné komiksy 2011
kol. Francouzská čítanka / francouzsko-české vydání 2004
kol. Holandská čítanka 2011
kol. Italská čítanka / italsko-české vydání 2008
kol. KomiksFest! revue 02 2008
kol. KomiksFest! revue 03 2009
kol. KomiksFest! revue 04 2009
kol. KomiksFest! revue 05 2011
kol. KomiksFEST! 2010 - katalog + DVD 2010
kol. KomiksFEST! 2011 - katalog 2011
kol. KomiksFEST! 2012 - katalog 2012
kol. KomiksFEST! 2013 - katalog 2013
kol. KomiksFEST! 2014 - katalog 2014
kol. KomiksFEST! 2015 - katalog 2015
kol. Krejčovský závod Saigon / Moderní povídky z Vietnamu 2008
kol. Kubánská čítanka / španělsko-české vydání 2006
kol. Labyrint revue č. 25-26 / téma: Nová Evropa 2009
kol. Labyrint revue č. 27-28 / téma: Přitažlivost dekadence 2010
kol. Labyrint revue č. 29-30 / téma: Kult práce 2011
kol. Labyrint revue č. 31-32 / Téma: Umění zapomínat 2013
kol. Labyrint revue č. 33-34 / téma: Jídlo 2014
kol. Labyrint revue č. 35-36 / téma: Nový voyeurismus 2015
kol. Literatura ve světě 2007 2008
kol. Made in Japan / Eseje o současné japonské popkultuře 2014
kol. Německá čítanka / německo-české vydání 2007
kol. Norská čítanka 2016
kol. RAKETA č. 01 / Ledové číslo 2014
kol. RAKETA č. 02 / Brouci & spol. 2015
kol. RAKETA č. 03 / Pod hladinou 2015
kol. RAKETA č. 04 / Náladové číslo 2015
kol. RAKETA č. 05 / Vesmír 2015
kol. RAKETA č. 06 / Mláďata 2016
kol. RAKETA č. 07 / Létání 2016
kol. RAKETA č. 08 / Jídlo je radost 2016
kol. RAKETA č. 09 / Jinýma očima 2016
kol. RAKETA č. 10 / Rock'n'roll 2017
kol. Slovenská čítanka / 14 ostrých 2005
kol. Švédská čítanka / švédsko-české vydání 2014
kol. Tygr! Tygr! 2007
kol. Vítr nás odnese 2009
kol. VZKAZY DOMŮ / MESSAGES HOME 2012

Revue Labyrint

Labyrint revue č. 35-36 / téma: Nový voyeurismus

Projekty

RAKETA  - časopis RAKETA - FACEBOOK RAKETA - instagram

Doporučujeme

Raketa LABSHOP Labyrint / Facebook Rosteme s knihou